Új jelszó kérése

Magas koleszterin- és trigliceridszintet csökkentő diéta

 

A vér normális össz koleszterin szintjének felső határa 5,2 mmol/l. Ebből a "védő" koleszterin (HDL) értéke férfiaknál 1,0 nőknél 1,2 mmol/l feletti. Az érelmeszesedésért felelős "rossz" koleszterin (LDL) értéke max. 4 mmol/l.

Ha az össz koleszterin vagy az LDL koleszterin szintje emelkedett, vagy ha a HDL koleszterin szintje alacsony, akkor megnövekedik a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázata. Hasonló a kockázata a vér megnövekedett triglicerin szintje 2,3 mmol/l felett van.

Fokozott rizikó jellemzi az elhízottságot.

 

A koleszterin- és triglicerid szintet befolyásoló tényezők:

A magas LDL vagy össz koleszterin, és a triglicerid szintet csökkentő, az alacsony HDL, azaz a "jó koleszterin" azintet növelő hatású:

   - ha túlsúlyos, akkor csökkentenie kell a testsúlyát, és csökkentenie kell a napi bevitt energiát

   - csökkenteni kell a többszörösen telített zsírsavak és a transzfer zsírsavak bevitelét

   - növelni kell az egyszeresen telítetlen és omega 3 zsírsav bevitelét

   - növelni kell az élelmi rostok fogyasztását

   - rendszeres mozgás javasolt

A magas LDL vagy össz koleszterin szint esetén: a táplálékkal bevitt koleszterint szabályozni kell oly módon, hogy a napi 200 mg-ot ne haladja meg, inkább alatta legyen.

A magas HDL koleszterin szintjét az előzőeken felül emelheti napi 1-1,5 dl vörösbor elfogyasztása.

Emelkedett triglicerid szint esetén: - mérsékelni kell a zsírbevitelt

                                                         - az egyszerű cukrok fogyasztását is csökkenteni kell (fruktóz, szaharóz, glükóz)

                                                         - tilos alkoholt fogyasztani!!!

 

Telítetlen zsírsavak:

Nagy mennyiségben vannak a vajban, tejfölben, tejszínben és a zsíros sajtokban. Kis mennyiségben jelen vannak az olajban is. Az LDL koleszterin szint emelését és a HDL szint csökkenését okozzák, ezért bevitelüket minimalizálni kell. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy kerüljük a magas zsírtartalmú ttejtermékek, húsok, felvágottak fogyasztását.

 

Egyszeresen telítetlen zsírsavak:

Fő forrása a hidegen sajtolt repce- és olívaolaj, avokádó, olajos magvak (mandula, földimogyoró), a halak olaja és zsírja. A baromfi zsírja is jelentősen tartalmazza. Napi zsírszükségletünket lehetőleg ezekből fedezzük.

 

Többszörösen telítetlen zsírsavak:

Az emberi szervezet nem képes előállítani, de létfontosságúak.

 

Omega 3 zsírsavak:

Forrásai a repce-, lenmagolaj illetve a halak olajai, zsírja. Megfelelő mennyiségű fogyasztása csökkenti a szív-és érrendszeri megbetegedések rizikóját.

 

Omega 6 zsírsavak:

Megtalálható a napraforgó, kukorica, földimogyoró és szezámmag olajában. Túlzott fogyasztása növeli a szív-és érrendszeri megbetegedések rizikóját.

 

Transzzsírsavak:

Nagy mennyiségben fordul elő az ipari margarinokban és sütőolajokban, levesporokban, krémporokban, kekszekben, ropikban. Azok a termékek, amelyek "hidrogénezettnövényi olajat" és "részben hidrogénezett növényi olajat" tartalmaznak, azok transzzsírsavakat is tartalmaznak. Fogyasztásukat minimalizálni kell!


Ajánlott és kerülendő élelmiszerek:

  • Zöldség- és főzelékfélék, száraz hüvelyesek:

Ajánlott: szójabab és szójakészítmények, kelkáposzta, vöröskáposzta, fejeskáposzta, kínai kel, kelbimbó, karfiol, brokkoli, sárgarépa, petrezselyemgyökér, zeller, karalábé, fejes saláta, zöldhagyma, póréhagyma, vöröshagyma, tök, cukkini, padlizsán, patiszon, spárga, sóska, paraj, mángold, retek, uborka, paradicsom, kukorica, zöldbab, zöldborsó, gomba. Minden étkezéshez fogyasszon zöldséget, legjobb nyersen! 

 

  • Gyümölcsök, olajos magvak:

Ajánlott: alma, birsalma, körte, citrom, narancs, grapefruit, mandarin, kivi, egres, eper, málna, szeder, ribizli, meggy, cseresznye, őszibarack, kajszibarack, szilva. Napi 15-20 g gyümölcs fogyasztása javasolt. Hetente 1-2 alkalommal 3-4 g dió, törökmogyoró, mandula, mák, tökmag, pisztácia.

Nem ajánlott: banán, szőlő, kókuszdió, aszalt és cukrozott gyümölcsök.

 

  • Gabonaipari, sütőipari termékek:

Ajánlott: teljes kiörlésű gabonából készült kenyerek (bakonyi barna, graham) és péksütemények, teljes kiörlésű lisztből készült száraztészták, durumtészták. Teljes gabonamagvakat tartalmazó natúr, cukrozatlan műzlik, hántolatlan árpa, hajdina, köles, búzakorpa, zabkorpa, zabpehely, búzacsíra, barna rizs. Minden étkezés tartalmazzon teljes örlésű gabonafélét.

Nem ajánlott: cukorral, mézzel fruktózzal készült pékáruk (kakaós csiga, lekváros táska, búrkifli), zsírdús pékáruk (vajaspagácsa, tepertős pogácsa, sajtos rúd)

 

  • Tej, tejtermékek:

Ajánlott: legfeljebb 1,5%-os tej, joghurt, kefír, aludttej, sovány túró, sovány sajtok.

Nem ajánlott: vaj, tejszín, tejföl, zsíros sajtok (trappista, eidami, gouda), tejdesszertek, cukorral, mézzel készült tejkészítmények.

 

  • Húsok, húskészítmények:

Ajánlott: csirke és pulyka bőr nélkül, nyúl, vadhús, sovány sertés (karaj, comb), sovány marha (hátszín, felsál), bárány, borjú, hering, makréla, lazac, busa, szardínia. Hetente 2-3 alkalommal fogyasszon halat! Egy adag hús maximum 10 dkg legyen. Felvágottak közül a zsírszegény sonkafélék, aszpikos felvágottak, kisebb mennyiségben fogyasztandó a párizsi és a virsli. A felvágottak adagja max. 5 dkg legyen.

Nem ajánlott: kacsa, liba, zsíros marha, sertés, szalonnafélék, májasok, zsíros felvágottak (olasz, fokhagymás, disznósajt), szalámik, kolbászok, hurkafélék.

 

  • Tojás:

Heti 2-3 db tojás fogyasztása javasolt, magas koleszterintartalma miatt!!!

 

  • Zsiradékok:

Ajánlott: repceolaj, lenmagolaj, olívaolaj, szójaolaj, diófélék olaja. Hidegen préselt olajat használjunk. Kis mennyiségben ajánlott a napraforgóolaj, libazsír, kacsazsír, szívbarát margarinok.

Nem ajánlott: vaj, margarin, pálmaolaj, kókuszzsír.

 

  • Édességek:

Ajánlott: mesterséges édesítőszerrel készített házi túrós, gyümölcsös készítmények, piskótafélék, palacsinták.

Nem ajánlott: cukorral, mézzel, fruktózzal készült sütemények, édesipari termékek, csokoládék, kekszek, tejszínes, krémes sütemények, torták, fagylaltok, parfék, leveles tészták, zsírdús kelt tészták, ropik, chipszek.

 

  • Folyadékfogyasztás:

Ajánlott: ásványvíz, édesítőszerrel készített teák, light üdítőitalok, zöldségpréslevek. Kis mennyiségben ajánlott fogyasztani a 100%-os gyümölcsleveket, frissen préselt gyümölcsleveket, ez napi 1-2 dl-t tesz ki.

Nem ajánlott: alkoholos, cukros, mézes, fruktózos italok.

 

  • Ételkészítési eljárások:

Ajánlott: főzés, kevés zsiradékon párolás, zsírszegény sütési módszerek (alufólia, cserépedény, jénai tál, grill, mikrohullámú sütőben történő sütés). Sűrítéshez száraz rántás, diétás rántás, kefíres, joghurtos, tejes habarás.

Nem ajánlott: bő zsiradékban történő sütés, tejfölös-tejszínes habarás (rántott hús, sült burgonya).

 

 

  

 

Webáruház készítés
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.