Új jelszó kérése

Diabétesz (Cukorbetegség)

 

A cukorbetegségnek két típusát különböztetjük meg:

  • 1-es típusú cukorbetegség
  • 2-es típusú cukorbetegség

 

1-es típusú cukorbetegség:

Tünetei általában gyorsabb, jellegzetes formában lép fel, minél fiatalabb az egyén annál gyorsabban. Gyermekkorban hetek alatt, fiatal korban hónapok alatt fejlődnek ki a klinikai tünetek, normál testsúlyú egyéneknél.

Jellegzetes tünete, hogy fokozott éhségérzet mellett csökken a testsúly, az egyén levertnek, fáradtnak érzi magát. Fokozott szomjúság és bővebb vizeletképződés jellemzi. De súlyosabb formában is jelentkezhet.

Az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásának oka, hogy a hasnyálmirígyben lévő béta-sejtek elpusztulnak, kezelése inzulinnal történik.

 

2-es típusú cukorbetegség:

Tünetszegénysége miatt nehéz diagnosztizálni, sokszor 10 év múlva jönnek rá az orvosok, hogy az adott egyén cukorbeteg. A késői felismerése miatt szövődmények alakulnak ki, mely lehet baktérium által okozott bőrfertőzés, melyek szinte mindig a szőrtüszőkben alakulnak ki, és mélyebbre terjednek, így alakulhatnak ki furunculusok. Gyakori szövődmény még a gombásodás (hónalj), ami viszketéssel jár. Jellegzetes tünet még a sebek nehezen gyógyulása. Általában túlsúlyos egyéneknél fordul elő.

A 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának oka, hogy a sejtek felületén lévő inzulin-receptorok száma csökken, kezelésének első lépése, hogy csökkentsük a beteg testsúlyát testmozgással és étkezéssel, majd gyógyszeres kezelést kap.

 

 

A diétás kezelés a diabétesz gondozásának az egyik fontos pontja.

A diabéteszes betegek diétájának a lényege:

  •  az inzulin nélkül kezelt cukorbetegeknél: itt az egyik fő probléma, hogy étkezéskor a vércukor szinten tartásához szükséges inzulin elválasztása késve indul meg, másik pedig, hogy a keringésbe jutott inzulin nem képes a hatását teljesen kifejteni az inzulinrezisztencia miatt
  • az inzulinkezelésben részesülő cukorbetegeknél: nekik azért kell diétázniuk, mert az alkalmazott inzulinkészítmények hatástartama hosszabb, mint a táplálékból felszívódó szénhidrátok által okozott vércukor-emelkedés tartama. A diéta ehhez segít alkalmazkodni. Lehetőleg kerülni kell a gyors vércukor-emelkedést okozó ételeket (cukrozott italok, ételek, méz, lekvár, befőtt...stb), napi többszöri étkezés javasolt, illetve egyénenként meghatározott szénhidrát tartalmú ételeket érdemes fogyasztani.

 

Az étrend jellemzői:

Egy felnőtt ember energiaszükséglete átlagos fizikai aktivitás mellett ideális testsúlyra számítva 25-35 Kcal testsúlykilogramonként. A 2-es típusú, inzulin nélkül kezelt diabéteszesek nagy része túlsúlyos. Vércukorszintjük a testsúly csökkenésétől függ. Fogyás hatására nő az inzulinérzékenység, javul a vércukorszint, csökken a vérzsír szintje és a vérnyomás is.

 

  • Viszonylag szénhidrátdús:

A szénhidrát a szervezetben legkönnyebben módosítható energiaforrás. A táplálék legfontosabb szénhidrátjai az emészthető cukrok és keményítők, illetve a nem emészthető rostok. A keményítő az egyszerű cukroknál lassabban szívódik fel, mert az emésztés során fokozatosan bomlik le szőlőcukorrá.

Az étrend legalább 50% szénhidrátot tartalmazzon. Ehhez viszont a szénhidrátbevitelt kell jól kialakítani.

Ez annyit jelent, hogy:

- a magas rosttartalmú gabonafélék arányát meg kell növelni a túlfinomított szénhidrátokkal szemben

- táplálkozásunkban jelentősen növeljük meg a saláta, a zöldség és színes főzelékek bevitelét

- naponta fogyasszon gyümölcsöt

- naponta legalább 30g élelmi rostot vigyünk be a szervezetünkbe. Az élelmi rostokat az ember által termelt enzimek nem bontják le, így nem szívódnak fel. Elősegítik a normális bélműködést, csökkentik az éhségérzetet, előnyösen befolyásolják a szénhidrát-és zsíranyagcserét. A rostok lassítják a gyomor kiürülését, így egyenletesebbé és lassúbbá teszik a tápanyagok felszívódását.

 

  • Zsírszegény:

A zsír a legnagyobb energiát adó tápanyag. Vannak állati eredetű ( főként telített zsírsavakat tartalmaznak, de koleszterint is tartalmaz) és növényi eredetű zsiradékok ( egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdagok és nem tartalmaznak koleszterint). Energiatartalmuk között viszont nincs különbség. Arra kell törekedni, hogy az étrend zsírtaltalma maximum 30% legyen. Magas zsírtartalmú ételeket nagyon ritkán egyen és csak kis mennyiségben. Főzéshez kis mennyiségű, növényi eredetű zsiradékot használjon. Ételkészítésnél használja a párolást, grillezést, alufóliában sütés, teflonsütés, roston sütés, cserépedény használata.

 

  • Viszonylag fehérjeszegény:

A fehérjék testünk építőkövei. Nagyon fontos szerepe van a növekedésben és a sejtregenerációban. Az étrendjében 20% legyen a fehérje aránya az összenergiához viszonyítva. A fehérjebevitel akkor ideális ha fele állati eredetű, a másik fele pedig növényi eredetű.

 

Az életviteltől, illetve gyógyszeres kezeléstől függően a napi 5-6-szori étkezést ajánlunk. Minden étkezés tartalmazza a megadott mennyiségű szénhidrátot, ezzel el lehet kerülni a túlzott vércukorszint emelkedést.


Ajánlások az egyes élelmiszerekkel kapcsolatban:

1. Gabonafélék, kenyerek, lisztek: Az étrend gerincét a gabonafélék adják. Legjobb a teljes kiörlésű gabonafélék, és a belőlük készült pékáruk fogyasztása. A lisztek közül a durum liszt előnyösebb, ugyanis lassabban emeli meg a vércukor szintjét. Ha a durumlisztből valamilyen pékárut készítenek, kérem kerüljék a cukor hozzáadását!

 

2. Zöldségfélék, főzelékek: a zöldségfélék fogyaszthatóak nyersen, párolva, gőzölve és főzve is. Készülhet belőle leves és főzelék egyaránt. Napi 400-600g zöldségféle fogyasztása javasolt.

 

3. Gyümölcsök, aszalványok: Naponta fogyasszon friss gyümölcsöt, a megengedett napi adag betartásával. A gyümölcsök szénhidráttartalma viszonylag kicsi, kivéve a szőlő és a dinnye. Az aszalványok cukortartalma igen magas, így azok fogyasztása nem ajánlott, nagy vércukorszint emelkedést okoz.

 

4. Tej, tejtermékek: a helyesen összeállított étrendben többször is szerepelhet a tejtermékek fogyasztása. A tej, aludttej, joghurt, kefir több szénhidrátot tartalmaz, ezért maximum 2 dl fogyasztható belőlük. A reggelire fogyasztott tej hirtelen vércukorszint emelkedést okozhat, ennek oka, hogy a szervezet inzulin érzékenysége reggel a legrosszabb, ami sok betegnél tapasztalható. Ebben az esetben a tejtermékek fogyasztását a nap későbbi szakába kell eltolni.

 

5. Húsok, húskészítmények, belsőségek: teljes értékű fehérjét tartalmaznak. A húsfélék közül az alacsonyabb zsírtartalmú húsokat részesítsék előnyben. A konyhatechnológiai eljárások során olyan eljárást alkalmazzon, amely nem növeli a húsok zsírtartalmát. Ajánlott a grillezés, roston sütés, alufólia, római tál, teflon edény használata. A halak zsírja inkább a tengeri halaké értékes, mert az egészség szempontjából nélkülözhetetlenek a többszörösen telítetlen zsírsavak. A hal fogyasztása hetente többször is javasolt.

 

6. Tojás: a tojás zsírban oldódó vitaminokat tartalmaz. Teljes értékű fehérjeforrás. Magas koleszterintartalma miatt önálló ételként ritkán kerüljön az asztalra, de ételkészítéshez használható.

 

7. Száraz hüvelyesek: hetente kétszer szerepelhet a cukorbetegek étrendjében, jelentős a fehérjetartalma, a B-vitamin tartalma és a rosttartalma.

 

8. Olajos magvak: magas kálium-, kálcium-, magnézium- és vastartalma. Heti 50-100g között érdemes fogyasztani hetente.

 

9. Zsíradékok: a mérsékelt zsírfogyasztásra nagyon oda kell figyelni a cukorbetegeknek. Vannak állati eredetű zsíradékok: hús, tej, vaj, sertészsír, libazsír, kacsazsír), és vannak növényi eredetűek (olajos magvak, olajak, margarinok). Arra törekedjen, hogy főzéshez növényi eredetű zsiradékot használjon és kerülje az egyszerre nagy mennyiségű zsiradék bevitelét.

 

10. Alkoholos italok: az alkoholfogyasztás hirtelen vércukorszint csökkenést okozhat. Ezért, ha a cukorbeteg szeszes italt fogyaszt, ezzel egyidőben szénhidrátot/keményítőt is fogyasszon. Alkalmanként 2 dl sör fogyasztása lehetséges. Inkább kerülje az alkohol fogyasztását.

 

11. Tea, kávé: fogyasztása édesítőszerrel javasolt.

 

12. Diabetikus élelmiszerek: 3 csoportja van

- energiamentes édesítőszerek: aszpartam, szaharin, ciklamát ( energiamentes üdítőitalik, light)

- diabetikus dzsem, diabetikus befőtt, gyümölcslé: alkalomszerű fogyasztása javasolt.

- édesáruk: rendszeres fogyasztásuk magas energiatartalmuk miatt nem javasolt, ugyanis megemeli a vércukor szintjét. Ebbe a kategóriába soroljuk az édesítőszereket is: gyümölcscukor (fruktóz) és a szorbit (glukonon). Ezek használata csak sütemények sütéséhez és italok édesítésére használják. Túlsúlyos egyének az édesítőszerek fogyasztását is kerüljék.

 

Az egészséges életmódhoz elengedhetetlen a rendszeres mozgás. Ez nemcsak az elhízás kialakulását akadályozza meg, hanem csökkenti a vérnyomást és szabályozza a vércukorszintet.

 

 

Webáruház készítés
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.